Arbeidsrettslige tvister kan få store konsekvenser både på arbeidstaker- og arbeidsgiversiden. Arbeidsmiljøloven, som må utfylles med ansettelsesavtaler og arbeidsinstrukser, gir både rettigheter og plikter til den enkelte, men reiser også en rekke tolkningsspørsmål. Arbeidsgiverne vil ofte være tjent med å få avklart den juridiske grunnlaget før de ulike tiltak gjennomføres. For arbeidstakerne gjelder det å få fastslått sin rettslige posisjon raskt og se hvilke forhandlingskort man har.
Etter arbeidsmiljøloven er partene blant annet ved oppsigelser eller avskjed bundet av tidsfrister for å kreve forhandlinger, erstatning eller gjeninntreden i stilling. Ved arbeidsrettslige tvister kan det være flere alternative utfall der vi ved oppsigelser arbeider sammen med klienten for den beste løsning, enten dette er å fortsette i stillingen, få en ny stilling eller slutte i stillingen mot en sluttpakke/ erstatning.
Hva gjør vi?
Vi gir konkrete råd i den aktuelle konflikten som anses å ivareta klientens interesser på best mulig måte. Vår bistand benyttes både ved generell rådgivning og ved forhandlinger i konkrete tvistesaker, saksanlegg for Arbeidsretten, de alminnelige domstoler og i voldgiftsaker.
Som eksempler på bistandsområder nevnes:
- Arbeidsavtaler
- Forhandlinger og streik
- Innleie/ utleie av arbeidskraft
- Kontrolltiltak og personvernspørsmål
- Oppsigelse, avskjed og suspensjon
- Omorganisering og nedbemanning
- Permittering